onsdag 12 maj 2010

Djävulen bär filmkamera





Det är en sak som stört mig det senaste och det är hur både recensenter och privatpersoner blandar in privatliv och moraliska handlingar i förhållandet till vissa regissörers filmer.

Det är debatten kring Roman Polanski och hans sexbrott som hände för över 30 års sedan som jag syftar på i synnerlighet nu under den sista tiden då han till slut har statts i husarrest. Men vad har detta med kvalitén på hans filmer att göra?

Jag såg hans senaste The Ghost Writer för några veckor sedan och kom ut ur biografen med ett fånigt leende på läpparna. Här var en film skapad i den gamla filmskolan, spänning så skickligt och elegant stegrat av en regissör med absolut fingertopps känsla.

Och vad gör recensenterna? en av Cinemas recensenter öppna sin recension med texten "för 30 år sedan hade Roman Polanski sex med ett barn, vi återkommer till det senare". På det fortätter han att bedöma filmen som han förvisso berömmer men detta är ju en direkt kastrering av Polanski och all god kritik nedvärderas innan den ens skrivits. Många recensenter har dragit direkta paralleller till Brosnans karaktär i filmen som sätts i husarrest och jämför det med Polanskis egna arrest men filmen är ju gjord innan detta skedde i verkligheten.

De kanske menar att han undermedvetet har skrivit in det i handlingen för att han känner sig moraliskt skyldig och låter det utlöpa i karaktärerna. Men det är en moralisk häxjakt och inget annat. Polanski är en pedofil privat och därför kan vi inte ha mage att hylla hans filmer utan reservation.

Min poäng är att en bra film är en bra film. Så många som hatar Woody Allens filmer för att han privat gifte sig med sin adoptivdotter. Men går det verkligen att förneka mästerverk som Annie Hall, Manhattan eller Hanna och hennes systrar?

Går det att förneka att Leni Riefenstahl var en tekniskt briljant dokumentärfilmare långt före sin tid för att hon gjorde film för Nazisterna? Hennes filmer har till och med inspirerat populärkulturella filmer som Star Wars (1977) bildruta för bildruta i sista scenen! är Geroge Lucas då en moraliskt tvivelaktig filmskapare för att han lånar från en Nazistsympatisör?

Är moral och artistisk kompetens samma sak? I Sverige är det tydligen omöjligt att hålla dessa två saker isär. Moraliskt pekpinneland som vi bor i tros allt.

10 kommentarer:

  1. Fattar heller inte what the fuss is about när det gäller Polanski. Jag menar snubben knullade en korkad brud för ja när var det, tiden då allt var tillåtet , så ska han bara fördömas. Who the hell cares, vi män är skithögar med hög kukdrift. Sedan att brudjäveln inte sa hur gammal hon var är hennes fel. Vad fan ska man begära personnummer på fruntimren idag för att "träffa" rätt? Polanski är en otroligt kompetent regissör, mycket bättre än den skit som släpps ut ur Hollywood-kloaken idag. Ska absolut kolla in Ghost Writer, hade gärna haft mer om den filmen i artikeln dock. Den verkar extremt intressant nu när jag läst artikeln.

    SvaraRadera
  2. Kommer göra en full recension på the Ghost Writer! :)

    SvaraRadera
  3. Anonym: Förstår att du inte vill stå för dina åsikter under pseudonym eller namn!!!
    Den korkade fulla bruden var en 13 årig flicka som agerade modell i en photoshoot som Polanski höll i. Dessutom är det allmän kännedom att han drogade henne i samband med våldtäkten. Orkar inte bemöta all din skit men sist jag kollade var det fortfarande olagligt att droga ner och våldta 13 åringar i USA på 70-talet?? Kryp tillbaka under den sten du kom ifrån istället.

    Jag tycker häxjakten på honom är helt korrekt. Han borde ha suttit av ett ordentligt straff vid det här laget och jag förstår dom politiker och domare som vill visa på konsekvenserna av att fly undan rättvisan på det här sättet.

    Sen kan jag iof instämma i att hans person inte bör ha med hur hans filmer uppfattas men det är väldigt svårt i dagens personfixerade samhälle. Jag kan tycka att Woody Allen exemplet är bättre än Polanski i det här fallet för Polanskis våldtäkt är rätt smutsig om man ser till detaljerna.

    En annan regissör som drabbats av liknande förföljelse och faktiskt förlorat sin karriär (till skillnad ifrån Polanski´och Allen) är ju Roland West. http://www.imdb.com/name/nm0922327/

    SvaraRadera
  4. Oj här vi en person som verkligen tar varje kommentar som en allvarlig personlig företeelse. Begrunda då detta Joel, det var en starkt ironiskt inlägg mellan mig och Niklas. Jag och Niklas har en sån här jargong, ta inte allt så jäkla allvarligt, du är ju den som ligger under stenen i så fall. Välj att vara politiskt korrekt någon annanstans.

    Om du nu tror Hollywood är en rumsren bransch där sådana här saker inte ägt rum eller att stora namn inte knullat snett har du jäkligt fel, 70-talet var en enda stor knull och knarkorgie i de kretsarna. Ska du döma olagliga individer i efterhand så får du nog packa in hela din DVD-samling och musiksamling och slänga den på skrothögen om du nu vill bejaka ditt nitiska drag.

    Polanskis fel eller rätt var väl att någon fångade upp det anmälde det. Polanski är bara toppen på isberget men har fått statuera ett långvarigt exempel. Sedan får väl domstolen bestämma vad som har hänt, vilket är på gång nu antar jag. Häxjakten har dock redan varit jury,domare och åklagare i målet och det är det som jag är emot i mitt inlägg. Det överskuggar hans karriär onödan. Jag ska komma ihåg att sätta stora ironiska " nästa gång jag skriver så att du inte tar illa upp.

    Och visst jag kan stå för mina åsikter, Johan Jansson heter jag , en av Niklas bekanta, Johanna remember?

    SvaraRadera
  5. Det bör tilläggas att han har erkänt brottet redan 1978 innan han lämnade landet när han skulle släppas mot borgen. I grund och botten har han redan fått sitt straff i och med arbetsförbudet i USA och att karriären fick ett abrupt slut i staterna. Att sitta som sexualförbrytare i ett amerikanskt fängelse som en boheme är inget någon vill vara med om någon av oss med all respekt. Klart killen flydde, fel förvisso, men inte helt oförståeligt. /JJ

    SvaraRadera
  6. Hej Johan! Kul att träffas på det här sättet... Du verkar onekligen brinna för ämnet. Du och Niklas må ha en härlig kompisjargong men det ska väl inte vara ett krav för att
    kunna ta till sig bloggen och dess kommentarer, blir lätt så internt då? Själv skulle jag aldrig ironisera över att en 13 årig tjej blir nersupen och våldtagen oavsett vilket
    årtionde det hände? Det är mycket möjligt att de var grymmt frisläppta i hollywood på 70-talet (det verkar du ha bättre koll än mig på) men jag betvivlar starkt att en majoritet av höjdarna
    ägnade sig åt regelrätt pedofili och att Polanski skulle vara någon slags kollektiv syndabock. Jag dömmer inte olagliga individer i efterhand på så sätt att jag bojkottar
    deras verk (förstår inte riktigt hur du läste in den undertexten), tvärtom så gillar jag många av både Woody's och Polanskis rullar. Däremot har jag svårt för människor som
    drogar och våldtar barn oavsett vilket yrke dom har. Jag håller helt med dig om att det är domstolen som ska döma i fallet Polanski nu gick ju inte det eftersom han flydde så
    snabbt han kunde (håller med dig att det är fullt förståeligt men det gör inte att jag tycker bättre om honom för det).
    Jag förstår inte riktigt när du jämför hans "straff" att inte få göra hollywoodfilmer med att faktiskt ta det straffet som finns på straffskalan. Det om någonting är väl en elitistisk
    gräddfil om någonting och där håller jag inte alls med dig. Han valde att fly fältet istället för att ta konsekvenserna eller försöka få sig själv frikänd i en rättegång.
    Då gör han själv valet att inte jobba i hollywood. Så ser jag på det.

    Slutligen, ja Johan jag vet att du är Johannas kille.

    SvaraRadera
  7. Jo det kan lätt bli internt så här, men som sagt jag kommer vidta åtgärder så inte känsliga fötter kommer i kläm mellan varven i framtiden. Märk väl att detta är en personlig blogg och herr Grusell har friheten att själv styra kommentarerna såsom han önskar, så risken finns alltid för sådana härna provokationer, en liten heads up.

    Som sagt, en ursäkt om du nu har tagit illa upp.

    Du tar dock mitt resonemang lite för grundligt och strömlinjeformat, alla i den branschen är inte pedofiler, jag har inte påstått detta. Vi är dock inte på samma spår, även om vi passerar varandra på det retoriska planet en smula här. Jag påstår inte att pedofili är en etablerad fritidssysselsättning i den branschen, detta tar du alldeles för linjärt på. Det jag säger är du kan inte erkänna en moralisk häxjakt mot en person i en bransch som under ytan är lika rumsren som en polsk riksdag. Du tyckte ju häxjakten var befogad.

    Men faktum är att droger och skandaler är en ständigt pulserande angelägenhet i den branschen sedan starten. I droger och dess dimma så kan man begrava hur mycket moraliska inlägg som helst. Men folk gör alltid misstag, folk knullar snett, folk knarkar och folk skiter ner sig. Så är det. Att ironisera över sådant beteende är en rättighet, killen är ett äckel givetvis men vad gjorde en trettonårig tjej utan förmyndare eller översikt hos en plats där det florerade droger och sprit? Hos en säkerligen mentalt instabil person som blev utsatt för ett ritualmord åren innan? De moraliska pekpinnar som ageras ut runt Polanski fungerar inte i praktiken.

    Som sagt moralen här igen, för ingen av oss har informationen på hand för att påvisa "sanningen". Niklas inlägg handlade som sagt om moraliska pekpinnar.

    Polanskis är säkert en vedervärdig typ innerst inne, att han lämnade USA och fick yrkesutbud och gå i exil var väl ett bra straff tycker jag. Yrkesförbud i möjligheternas filmland är helt fullo korrekt, även om juridiskt sett det borde klaras upp till fullo.

    Jag menar du är har ju utbildning för film, skulle inte ett förbud för dig att utföra det yrket vara ett riktigt bra straff om du nu begått ett allvarligt brott? Men häxjakten är väl inte över förrän kärringen är på bålet eller hur?

    Ingen ber att förlåta här, men däremot fundera på straff och effekt, vad är ett giltigt straff? Han kommer ändock få ett lågt skadestånd, kanske en villkorlig dom. OJ kom undan med mord, med klar bevisning exempelvis. Michael Jackson dömdes heller inte trots flera larm och vittnesmål, inte helt olikt Polanskis mål i vissa avseenden. Men just det, han erkände inte.

    //JJ

    SvaraRadera
  8. Ingen dålig debatt mitt inlägg lyckades skapa! Detta får man väl ändå se som en bra grej, alltid intressant att höra två perspektiv. Jag håller mig dock personligen utanför hela debatten kring Polanskis brott. det var inte det igentliga syftet med mitt inlägg. Jag är mer intresserad av hur ens privata värderingar av en person/regissör kan få negativ invärkan på ens värdering kring dess verk/filmer.

    Jag tycker det är viktigt att hålla dessa två debatter i sär. Det är inte sunt att moraliskt förkasta bra film för att man hatar skaparen. Det är inte bra journalistik nånstans...

    SvaraRadera
  9. Ytterligare notering värt att läsa in sig på att hon fått skadestånd för anklagelsen i en förlikning, upp emot 5-600,000 dollar. De både anser saken avslutad enligt artikeln jag läste, men domstolen i Kalifornien anser fortfarande dock att en dom bör ställas på Polanski och tjejen i fråga gör fortfarande intervjuer angående ämnet trots att hon vill lägga det bakom sig. Så moraliskt come on. Tack för en bra diskussion.

    JJ

    SvaraRadera
  10. Hey guys check out my movieblog...
    http://jodokast.wordpress.com/

    SvaraRadera