fredag 27 november 2009

20 minuter av framtiden




I somras var jag en av de lyckligt lottade som fick chansen att se den exklusiva förhandstitten på James Cameron kommande Sci-Fi opus Avatar. Nu när det närmare sig premiären börjar jag tänka tillbaka på den visningen och vilken hisnande upplevelse det var.


3D i Camerons händer är ingen gimmick, det är en berättarteknik. Det är ett sätt att berätta historien och dra in åskådaren i en annan värld. Att låta oss vara där. Inte bara beskåda utan verkligen uppleva de ofattbart detaljerade miljöerna. För första gången kan du uppfatta rymd i en film. Du känner avstånden mellan olika karaktärer i rummet, du ser i djupfokus så som du ser verkligheten. Det är svårt för mig att beskriva vilken teknisk triumf Avatar verkligen är och hur den kommer förändra filmmediet åtminstone i vissa genrer.


Jag har inte känt så här sen jag var 10 år och såg livs levande dinosaurier få marken att vibrera i Jurassic Park 1993. Hur det pirrade i hela magen och man glömde den verkliga verkligheten utanför och bara sögs in i en annan värld. Jurassic Park var vad King Kong måste varit för en hel generation på 30 talet.


Avatar kommer bli en Jurassic Park för en hel genration nya 10 åringar i dagens 2009, decenniets filmhändelse. 12 års av intensiv förberedelse av en regissör som ligger på teknikens absoluta framkant. Den 18e December kommer ni förstå precis vad jag pratar om...

1 kommentar:

  1. Jag hoppas du har rätt. 2D trailern levde tyvärr inte upp till hypen.

    SvaraRadera