måndag 23 november 2009

Paranormal aktivitet?


Då var det dags för årets stora "vi har gjort en skräckis med en videokamera och spelat in 200 miljoner på det för folk tycker handhållen skit är läskigt" hype. Och givetvis är hypen jag pratar om paranormal activity och ja, den måste väl klassas som den mest framgångsrika inom fejkdokuskräckgenren sedan en viss häxa hemsökte biograferna i The Blair Witch Projekt för över tio år sedan.



Så vad har hänt i denna subgenre på tio år då?
En läskig gammal lövskog har bytts ut mot ett sterilt och prydligt hem med pol någonstans i L.A. området (förmodligen den debuterande regissörens egna hem för att spara pengar). Tre filmare har bytts ut mot ett halvblekt par som är ungefär lika intressanta som en skokartong. En gammal mystisk kvinna som svävar ovanför marken har bytts ut mot en osynlig demon som vandrar i mjöl och gillar att stryka sig under täcket som en kåt marskatt som löper.

Är det läskigt då? Om du har en pojk eller flickvän som går i sömnen på natten och gör orationella saker så kanske vissa scener är lite läskiga.

Vad jag i slut ändan funderar på är om jag personligen skulle sätta upp min gamla dv-kamera i sovrummet och spela in alla de paranormala ljud som kommer från grannarna skulle jag då ha en miljonhype inom sikte? Gnisslande sängar, mystiska kvinnliga stön och andra nattliga aktiviteter. Ja, där har vi en riktig skräckfilm tror jag.


1 kommentar:

  1. Även Jesus var långhårig och gillade att gnida sig mot skorkartonger.


    Nej seriöst mannen. Intressant blogg, keep on writing. Gillar dina liknelser och uttryck, gör den lite syrlig. Humor!

    SvaraRadera