tisdag 16 februari 2010

A Serious Jew





De hyllade bröderna Coen är tillbaka med ytterligare en snedträff efter den halvroliga kuf -komedin Burn After Reading. Denna gång är det en av de mest inriktade målgrupper jag nånsin sätt produceras för publik.

Visst är man van med tonårsfilmer, PG13 action, ja även romantiska dramer för kvinnor i klimakteriet men i Joel och Ethans senaste film A Serious Man är målgruppen helt och hållet amerikanskfödda judar. Vilket i och för sig över halva Hollywoods producenter/manusförfattare består av och de lär säkert tycka att detta är en seriöst rolig komedi.

Det är just det som är problemet med A Serious Man, den lämnar all annan publik som inte har en enorm kunskap om den judiska religionen och traditionen totalt utanför. Historien om en lärares våndor om att leva rättfärdigt enligt den judiska läran kontra den lockelse han känner i det nyare friare Amerika känns för intern och sluten.

Här finns så mycket judiska ordspråk, ramsor, slangord att så mycket av den subtila humor bara rinner förbi. Det är synd för det känns som jag inte gjort läxan innan jag satte mig ner och kolla på den här filmen. Men frågan är, skulle jag behövt gjort det från första början? eller är detta inte en film gjord för mig alls?

Jag vill ändå säga mazel tov till bröderna som plockat 2 tunga nomineringar med denna film i bästa film och bästa manus. Jag tror dock att det har mer med att göra med efterskalvet av deras briljanta No Country For Old Men än denna film i sig. Tiden får avgöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar